חוות דעת של פסיכוגריאטר

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

חווד

במצבים שונים במהלך החיים אנחנו נדרשים או נזקקים לחוות דעת של רופא, בדרך כלל על מנת להוכיח או להסביר לצד שלישי מהו מצבנו הגופני או הנפשי.

פסיכוגריאטר הוא רופא המחזיק בשני כובעים – כובע אחד הוא הכובע הפסיכיאטרי- זהו רופא המתמחה ברפואה של הנפש, במחלות נפש ובבריאות הנפש.

הכובע השני הוא הכובע הגריאטרי- כלומר רפואה של אנשים קשישים, התמחות במחלות המאפיינות קשישים וזקנה.

השילוב של שני התחומים נוגע בטווח של מחלות המערבות מצבים גופניים, רגשיים, נפשיים וחברתיים המאפיינים בעיקר את בני הגיל השלישי.

הנושא הנפוץ ביותר הנמצא בטיפולם של פסיכוגריאטרים הוא המחלות הדמנטטיביות, ובראשן האלצהיימר.

מהי חוות דעת פסיכוגריאטרית?

חוות דעת שנכתבת על ידי רופא היא מסמך בעל משמעות רפואית ובעל משמעות משפטית. מבחינה רפואית, מהווה חוות הדעת סיכום ההתרשמות של הרופא ממצבו של המטופל, מיכולותיו ומצרכיו.

מבחינה משפטית, מהווה חוות הדעת תחליף לעדות של הרופא בבית משפט, במקרים בהם השופט (או באי כח התביעה או ההגנה) מבקשים לדעת או להוכיח משהו שקשור למצבו הרפואי של מי מהצדדים.

חוות דעת פסיכוגריאטרית מתייחסת, מטבע הדברים, לשני הכובעים של הרופא- גם לצד הגריאטרי, וגם לצד הפסיכיאטרי-נפשי, וכמובן לחפיפה בין שני התחומים.

מה כוללת חוות דעת פסיכוגריאטרית?

על מנת לרשום חוות דעת, פסיכוגרריאטר יערוך למטופל בדיקה מקיפה, הכוללת גם שיחה וראיון אישי, ביצוע מבחנים או טסטים שונים, ובמקרה הצורך גם איסוף מידע מקרובי משפחה או מטפלים אחרים.

בדרך כלל איסוף המידע יתבצע ביותר מפגישה אחת, על מנת לקבל תמונה מלאה ככל האפשר. חוות הדעת תכלול בהתאם למטרתה ולדרישות סיכום של ההיסטוריה הרפואית הרלוונטית, תיאור של המצב הפסיכוגריאטרי של המטופל בזמן הווה, הערכה של יכולותיו או מגבלותיו על רצף הזמן, והערכה לגבי הצפי למצבו בעתיד הקרוב והרחוק.

חוות דעת חייבת לכלול תאריכים מדויקים בהם נערכו הבדיקות, ציון של כל מקורות המידע וכל הבדיקות שקיים הרופא. בדרך כלל המסמך נפתח בתיאור הבדיקות ותוצאותיהם, ומסתיים ב"שורה תחתונה" לגבי השאלה עליה נשאל הרופא לענות בחוות הדעת.

חוזקה של חוות דעת פסיכוגריאטרית

מבחינה רפואית, חוות דעת פסיכוגריאטרית משמשת על מנת להתאים למטופל טיפול מתאים, להכניסו למסגרת מסוימת, או לאפשר לו קבלת תמיכה או סיוע להם הוא נזקק.

ישנם גופים שדורשים שחוות הדעת תינתן מטעם פסיכוגריאטר שעובד איתם, ואז הם נותנים לחוות הדעת ערך גבוה. כאשר חוות הדעת ניתנת על ידי רופא זר או לא מוכר, לשיקול דעתו של המוסד האם לקבל את חוות דעתו. גם מבחינה משפטית, בית המשפט רשאי להתייחס לחוות הדעת המקצועית כאל עדות נוספת, ואין הוא מחויב לתת לה ערך סופי וקובע כאמת צרופה.

יש לציין, שלעיתים גם הפסיכוגריאטר כותב הערכה, או חוות דעת, ולא בהכרח יכול להתחייב על כך שכל מה שכתב נכון ומדויק, ולכן אין זה עומד בסתירה עם מעמד חוות הדעת בבית המשפט.

עם זאת, כאשר הרקע המשפטי חשוב, כדאי ללכת לפסיכוגריאטר המנוסה בכתיבת מסמך בשפה משפטית מקובלת.

מתי צריך חוות דעת פסיכוגריאטרית?

ישנם מצבים רבים בהם אדם נדרש להגיש חוות דעת רפואית, אך בתחום הפסיכוגריאטריה ישנם מספר מצבים נפוצים, ורובם קשורים למצב הקוגניטיבי הדמנטי שמאפיין מחלות הקשורות לזקנה.

חוות הדעת נחוצה על מנת לאשר תוקף של צוואה, על מנת לקבוע צורך במינוי אפוטרופוס לקשיש, על מנת לדרוש קצבאות מביטוח לאומי למשל, להעריך האם האדם מסוכן לעצמו או לסביבה, האם הוא זקוק לסיוע סיעודי, האם הוא זקוק לטיפול נפשי או פסיכיאטרי ומאיזה סוג.

אולי יעניין אותך גם:

חוות דעת רפואית מחלת קרויצפלד-יעקב

חוות דעת לתשושי נפש

חוות דעת פסיכיאטרית בשל משבר הקורונה

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו