חוות דעת לכשירות נהיגה

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

מקובל להניח שהיכולת לנהוג ברכב מנועי מבוססת על שני גורמים מרכזיים. הגורם הראשון הוא הידע הטכני הדרוש להפעלת הרכב בצירוף היכרות עם חוקי התעבורה והתמרורים השונים.

הגורם השני הוא המצב הבריאותי ולעיתים גם הנפשי של הנהג.

ישנם מצבים שבהם על מנת לקבל את רישיון הנהיגה המיוחל או על מנת לחדש אותו יתבקש הנהג לעבור בדיקה רפואית. כאשר כך הדבר וכן כאשר מבקשים לערער על פסילת רישיון מסיבות רפואיות, יש משמעות להצגת חוות דעת לכשירות נהיגה.

כשירות רפואית ונהיגה – הגוף האחראי

הגוף האחראי החשוב ביותר במדינת ישראל לצורך קיום בדיקת הכשירות הרפואית של הנהג או המועמד לקבלת רישיון נהיגה או חידושו הינו המכון הרפואי לבטיחות בדרכים (ובקיצור – המרב"ד). לגוף זה יזומנו אנשים במצבים שונים, כאשר מתעורר ספק כלשהו או כאשר רוצים לאשש את יכולתם לנהוג מבחינה בריאותית, רפואית ולעיתים גם נפשית.

מי שנדרש לכך מקבל מכתב המורה לו להתייצב במרב"ד. ההתייצבות תאפשר למכון לבצע בדיקה רפואית או להתרשם ממסמכים רפואיים, תשאול ובדיקת יכולות. מכיוון שרבים מתבקשים להמציא מסמכים רפואיים ומכיוון שההחלטה מושפעת ממידע רלוונטי המגיע למכון, ישנה חשיבות להגשת חוות דעת לכשרות נהיגה בלא מעט מקרים. כך הדבר גם במקרה ומבקשים לערער על החלטה. הדבר עשוי להיות חיוני שכן פירושם של נתונים רפואיים איננה תמיד חד משמעי ויש משמעות לגורמים רבים – בריאותיים, פיסיים ונפשיים שאת כולם יש לקחת בחשבון.

למי חוות דעת יכולה להועיל

לעיתים, המכון הרפואי לבטיחות בדרכים מזמן נבדקים לצורך התרשמות כאשר מרבית הסיכויים הם שקבלת הרישיון תאושר ללא כל קושי. לעיתים אחרות, הדבר וודאי הרבה פחות, בין אם מצבו של הנבדק מעורפל ולא תמיד ברור ובין אם היסטוריית הנהיגה שלו בעייתית. חוות דעת מקצועית לעניין זה יכולה בהחלט להוות את ההבדל בין התרשמות חיובית לגבי היכולת לנהוג לבין התרשמות שלילית.

חוות דעת יכולה להועיל בפרט לקבוצות אוכלוסייה כגון:

  • אנשים המתמודדים עם מגבלה רפואית פיזית – מדובר למשל באנשים נכים המוכרים על ידי משרד הביטחון או על ידי המוסד לביטוח לאומי. המטרה היא לוודא שלמרות הנכות ולמרות המגבלה יוכל הנבדק לנהוג בבטחה (בין אם ברכב רגיל ובין אם ברכב המותאם למצבו).
  • אנשים המתמודדים עם מצב נפשי או פסיכיאטרי – במקרה זה נדרש הנבדק להראות שלמרות מצבו הנפשי שליטתו בכלי הרכב ויכולת התגובה שלו למצבים משתנים ולגירויים חיצוניים תאפשר לו לנהוג בבטחה ולהגיב באופן סביר לאירועים בדרך.
  • נהגים מבוגרים – בדיקה של כשרות נהג לנהיגה חשובה גם כאשר מדובר בנהג מבוגר, שמטבע הדברים הרפלקסים שלו ויכולת התגובה שלו לא תמיד ברורים מאליהם. יש לציין שישנם נהגים מבוגרים שהם עצמם לא לגמרי בטוחים ביכולתם לנהוג בבטחה ועבורם – חוות דעת ובדיקה מקצועית בהחלט חשובה לשקט הנפשי (שלהם ושל בני משפחותיהם).
  • נהגים בעלי בעיות בריאות שונות – אנשים המתמודדים עם בעיות בריאות מסוימות ומבקשים לקבל לראשונה רישיון נהיגה או כאלה שחלו ומבקשים לחדשו עשויים גם הם להידרש לבדיקה רפואית לצורך הוכחת יכולתם לנהוג.
  • גם מי שהיה מעורב בתאונות דרכים קשות שדווחו למשטרה, גם נהגים לאחר שלילת רישיון וכן גם נהגים מקצועיים (כגון מבקשי רישיון למשאית, אוטובוס, מונית וכדומה) נדרשים בדרך כלל להוכיח כשירות נהיגה טובה. לכן, גם במקרים הללו עשויה חוות דעת של מומחה רפואי להיות רלוונטית. רופא או פסיכיאטר מומחה, אם כן, בהחלט יכולים להוות את ההבדל שבין קבלת רישיון לבין אי קבלתו או חידושו.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו